jakie tabletki na cellulit undefined

Kategorie

 oczyścić organizm z ołowiu
zielona kawa forum
 jak stosowac acai berry 900
 szybkie odchudzanie dla mężczyzn
 cykl 2 miesieczny sterydy
afilliate program

Selen

Selen (Se) w organizmie człowieka występuje w śladowych ilościach. Największe jego ilości znajdują się w mięśniach, wątrobie, nerkach, przysadce mózgowej, tarczycy.

Selen jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg wielu procesów fizjologicznych i biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Występuje głównie w postaci selenometioniny i selenocysteiny. Pierwiastek ten jest składnikiem około 20 enzymów, m. in. peroksydazy glutationowej, która jest czynnikiem antyoksydacyjnym, chroniącym błony komórkowe przed szkodliwym działaniem nadtlenków. Jest silnym przeciwutleniaczem i razem z witaminą E pełni ochronną rolę przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Selen jest niezbędny do prawidłowej syntezy, aktywacji i metabolizmu hormonów tarczycowych. Odgrywa rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Pojawiają się doniesienia, że przy odpowiednio wysokim spożyciu, selen może zmniejszać ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory. Wskazuje się także na pozytywną rolę tego mikroskładnika w zapobieganiu chorobom zapalnym, sercowo-naczyniowym i neurologicznym. Ponadto selen ogranicza toksyczne działanie ksenobiotyków, szczególnie metali ciężkich tworząc z nimi trwałe kompleksy, co obniża ich toksyczność.

Selen jest mikroskładnikiem, w przypadku którego istnieje niewielka różnica pomiędzy ilością zalecaną a dawką toksyczną. Stąd też niedobory selenu jak i jego nadmiar mogą być niebezpieczne dla organizmu człowieka.

Niedobory selenu wynikają przede wszystkim z niedostatecznej podaży tego pierwiastka z dietą. Mogą one prowadzić do zwyrodnienia wielu narządów i tkanek. Do chorób spowodowanych brakiem selenu należą: choroba Keshan (kardiomiopatia – endemiczna choroba mięśnia sercowego), choroba Kashin-Beck (choroba układu kostno-stawowego). Wskazuje się także na związek pomiędzy niedostateczną ilością selenu w organizmie a np. osłabieniem odporności, ryzykiem wystąpienia niektórych nowotworów, rozwojem choroby niedokrwiennej serca czy chorób neurodegeneracyjnych. Niedobory selenu zaobserwowano również m.in. u osób chorych na AIDS, fenyloketonurię, mukowiscydozę, u osób z ostrym zapaleniem trzustki, reumatoidalnym zapaleniem stawów, czy z depresją.

i jeszcze o selenie:
To jeden z najbardziej niedocenianych pierwiastków, choć jest niezbędny do naszego prawidłowego funkcjonowania, m.in. chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i stymuluje system odpornościowy. Nasz organizm nie potrafi wyprodukować selenu, dlatego powinniśmy dostarczać go z pożywieniem lub suplementami. Nie przekraczając zalecanych dawek, ponieważ nadmiar mikroelementu też bywa szkodliwy.

Nazwa pierwiastka pochodzi od greckiego określenia Księżyca i sugeruje, że podobnie jak naturalny satelita Ziemi posiada dwa oblicza – jasne i ciemne. Jednak jeszcze do połowy XX wieku w opisach selenu podkreślano tylko jego mroczną stronę – minerał uchodził wówczas za toksyczną truciznę. Potwierdzały to przypadki zatruć bydła wypasanego na terenach o bardzo dużym stężeniu pierwiastka w glebie. Mieszkający tam ludzie skarżyli się na wypadanie włosów czy zmiany skórne.

Przełom nastąpił dopiero pod koniec lat 50., gdy dwaj naukowcy – Klaus Schwarz i Calvin M. Foltz –dostarczyli dowodów na korzystne właściwości selenu, który okazał się pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kolejne badania potwierdziły znaczenie mikroelementu, choć jego działanie wciąż skrywa wiele pytań i wątpliwości.

Walka z wolnymi rodnikami

Selen jest niezbędny do wytwarzania enzymów, przede wszystkim peroksydazy glutationowej – silnego przeciwutleniacza, który chroni czerwone krwinki oraz błony śluzowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, uszkadzających tkanki i przyspieszających proces starzenia się organizmu. Prawidłowy poziom pierwiastka zapewnia także właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego i stymulowanie go do obrony przed infekcjami czy toksynami.

Selen jest niezbędny do syntezy białek, a także tworzy proste związki z metalami ciężkimi, co łagodzi ich szkodliwe działanie i przyspiesza ich neutralizację. Razem z magnezem troszczy się o układ krążenia, chroniąc m.in. przed zawałem serca. Ma dobroczynny wpływ na naczynia krwionośne i zapobiega miażdżycy. Wykazuje też właściwości przeciwzapalne, dlatego wspomaga leczenie takich przewlekłych schorzeń, jak reumatoidalne zapalenie stawów czy toczeń.

Pierwiastek wpływa również na prawidłową pracę tarczycy. Reguluje produkcję jej hormonów, odpowiedzialnych za prawidłową przemianę materii we wszystkich narządach i tkankach.

Dla kobiet i mężczyzn

Selen jest ważny dla każdej z płci. Na kobiety działa szczególnie korzystnie w czasie menopauzy, ponieważ łagodzi uderzenia gorąca i inne typowe dla tego okresu dolegliwości. Mikroelementu potrzebują również mężczyźni, ponieważ odgrywa istotną rolę w podtrzymaniu sprawności seksualnej, pozytywnie wpływając na potencję oraz zwiększając liczbę plemników i poprawiając ich ruchliwość.

Jeszcze niedawno selen uchodził także za pierwiastek, która pomaga zmniejszyć ryzyko nowotworu gruczołu krokowego. Szczególnie stosowany razem z witaminą E, znakomicie aktywizowaną przez mikroelement.
Jednak na początku tego roku ukazały się wyniki badań naukowców z Centrum Badań nad Rakiem im. Freda Hutchinsona w Seattle, którzy doszli do wniosku, że suplementy zawierające witaminę E i selen mogą… zwiększać ryzyko rozwoju raka prostaty.

Jednak generalnie wciąż przyjmuje się, że pierwiastek odgrywa znaczącą rolę w profilaktyce przeciwnowotworowej. Potwierdzeniem mogą być mieszkańcy Japonii (gdzie spożywa się szczególnie dużo produktów bogatych w selen), którzy chorują na raka znacznie rzadziej niż inni.

Między nadmiarem a niedoborem

Problem z selenem polega na tym, że w porównaniu do innych tzw. metali śladowych margines bezpieczeństwa między stanem prawidłowym, niedoborem, a nadmiarem jest bardzo mały i często trudno go wychwycić.

Zalecane dobowe spożycie mikroelementu wynosi dla osoby dorosłej ok. 55 mikrogramów. Szkodliwy jest każdy stan wykraczający poza normę. Niedobór selenu może powodować bóle mięśni, osłabienie i uczucie ciągłego zmęczenia, częstsze „łapanie” infekcji, a także przyczyniać się do rozwoju chorób wątroby i trzustki. Niekiedy objawia się powiększeniem oraz niewydolnością serca, a także niedoczynnością tarczycy. U mężczyzn grozi niepłodnością, a u kobiet w ciąży może powodować nieodwracalne zmiany płodu. Badania wykazały, że obniżone spożywanie selenu bywa jednym z istotnych czynników zwiększających ryzyko występowania nowotworów.

Nadmiar selenu zdarza się rzadziej, choć ostatnio wzrasta popularność suplementów zawierających ten pierwiastek, a – co za tym idzie – rośnie liczba osób, u których notuje się podwyższone stężenie mikroelementu.

Prowadzi to do usuwania z krwi żelaza i miedzi, czego konsekwencją może być anemia, a nawet białaczka. Przekłada się również na wzrost poziomu złego cholesterolu. Nadmiar selenu powoduje też łysienie, uszkodzenia skóry i paznokci, nadwrażliwość, nudności i wymioty.

Gdzie znajdziemy selen

Nasz organizm nie potrafi wyprodukować selenu, dlatego powinniśmy dostarczać go z pożywieniem. Bardzo bogatym źródłem pierwiastka są orzechy brazylijskie, uprawiane na bogatych w mikroelement glebach Ameryki Południowej. Do produktów o dużym stężeniu selenu należą też owoce morza (kraby, homary, langusty, krewetki), ryby morskie (zwłaszcza świeży łosoś), podroby wieprzowe, wołowe i cielęce oraz żółtka jaj. Duże ilości pierwiastka zawierają również drożdże piwne. Warto spożywać także otręby pszenne, kiełki pszenicy, ziarna kukurydzy, pomidory, czosnek, grzyby, wszelkie artykuły spożywcze z mąki z pełnego przemiału (w pieczywie razowym jest trzy razy więcej selenu niż w białym).

Warto pamiętać, że największym wrogiem pierwiastka są węglowodany. Cukier i słodkie przysmaki w naszej diecie powodują, że selen staje się nieprzyswajalny i bezużyteczny dla organizmu.

Rafał Natorski, fitness.wp.pl

Napisz komentarz

Możesz użyć tych tagów HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

zielona kawa forum  acai właściwości najlepsza dieta gdy zażywam probolan 50  cellulitis  jak pozbyć sie pryszcy  co zrobic żeby mieć białe zęby  odchudzanie bez tabletek